Bai Tu Long - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Kees Konings - WaarBenJij.nu Bai Tu Long - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Kees Konings - WaarBenJij.nu

Bai Tu Long

Blijf op de hoogte en volg Kees

06 Augustus 2015 | Vietnam, Xóm Pho

Hanoi - Halong
Na een heerlijke douche en een lekker ontbijt, hebben we nog een hele dag in Hanoi. Het centrum hebben we nu wel gezien, dus relaxen we een beetje op de kamer. Zo'n nachtje in de nachttrein is toch wel vermoeiend. En eigenlijk hadden we de afgelopen tien dagen een redelijk druk programma. Dus vandaag wordt het een rustig dagje. We leveren om acht uur de vuile was in, zodat we die 's avonds weer schoon op kunnen halen.
Na de middag wandelen we nog een stukje en kopen kaartjes voor de waterpoppenshow.
Als we 's avond s de was ophalen, zien we dat we daar ook vegetarisch kunnen eten. We bestellen allerlei kleine gerechtjes waaronder natuurlijk springrolls en The Morning Glory salade. Het is heerlijk! Daarna moeten we nog haasten naar de waterpoppen. Het theatertje heeft geen podium, maar een grote bak water. Achter een scherm staan de poppenspelers en het spel speelt zich af in die waterbak. Aan de zijkant zit een band die traditionele Vietnamese muziek speelt. Het is grappig, maar als je het (Engelstalige) programma niet hebt gelezen snap je er niets van.
Na de show pakken we alles weer in, want morgen worden we al vroeg opgehaald om naar Halong te gaan. Best spannend, want Vietnam heeft te makenmet de grootste regenval in 40 jaar en aan de kust zijn overstromingen.
Maar net na acht uur worden we opgehaald door een klein busje, met de snelste wifi tot nu toe.
Het is bijna 200 km naar Halong. Onderweg stoppen we bij een werkplaats waar invaliden allerlei kunstvoorwerpen verkopen. Er zijn hele mooie geborduurde schilderijen, maar die zijn waarschijnlijk alleen hier mooi. We kopen wel een klein beeldje.
Al met al doen we drie uur over de rit naar Halong. Nou zijn Vietnamese snelwegen niet te vergelijken met de Europese, de chauffeurs ook niet. Als er links ruimte is om te passeren, dan passeren ze links. Is er rechts ruimte, dan doen ze dat rechts. Is er geen ruimte dan gaan ze over de vluchtstrook. Ik zat regelmatig met samengeknepen billen in de bus, terwijl er van diarree geen sprake was.
In de haven van Halong, worden we meteen opgevangen en al snel zijn we op onze jonk. We worden welkom geheten door de gids en de spullen worden naar onze hut gebracht. Na een welkomstdrankje wordt de lunch geserveerd. Heerlijke garnalen, oesters, kokkels. Iedereen zit te genieten op het achterdek. We zijn met 15 gasten, allemaal uit verschillende landen.
We varen dan al richting Bai Tu Long, net zo mooi als Halong Bay, maar veel minder toeristisch en dus rustiger.
Het is een vreemd gezicht, al die grote en kleine rotsen die boven het water uitsteken. Een beetje spookachtig, maar wel betoverend mooi. Het zijn ongeveer 2000 rotspunten die boven het water uitsteken. Sommige zijn groot en hoog en andere steken maar net een meter boven het water uit. Als we een tijdje gevaren hebben leggen we aan bij een rotspunt met een strandje. We gaan aan land en bezoeken een grot, kanoën om een aantal rotsen heen en zwemmen nog even. Jammer dat het gaat regenen. Maar we zijn al blij dat het doorgaat, want de afgelopen week zijn de excursies een aantal dagen afgelast vanwege het slechte weer.
Als we weer aan boord zijn, gaan we douchen en even relaxen, totdat het tijd is om weer te gaan eten. Na weer een heerlijke vismaaltijd, relaxen we op de ligstoelen op het dek en genieten van het uitzicht. . Het is onbewolkt, dat belooft mooi weer te worden. Maar om vier uur worden we wakker van een enorme regenbui. We kijken buiten en zien een muur van water. Om kwart voor zeven is het nog niet veel beter.
Na het ontbijt gaan we naar een vissersdorpje op het water. Het giet nog steeds, dus worden we helemaal nat, ondanks het regenjasje en de paraplu. Gelukkig is de regen niet koud. De vissers die hier wonen vissen met kleine bootjes in de golf van Tonkin.
Vis die ze vangen bewaren ze in bassins in de buurt van hun huisje op het water en een keer per brengen ze de vis naar het vaste land. Het is een armoedige bedoeling. Ze leven hier met vrouw en kinderen op een eilandje van 25 vierkante meter.
We varen in roeibootjes nog naar een parelboerderij. Hier worden kleine kunstpareltjes in jonge oesters gestopt, in de hoop dat de oester hem groter maakt. Dit duurt ongeveer twee jaar en intussen liggen oesters in grote manden in de zee.
Als we terug op de boot zijn trekken we droge kleren aan en terwijl we terug naar Halong varen stopt het met regenen. Binnen tien minuten verandert te temperatuur van aangenaam in heel warm en komt de zon te voorschijn. We kunnen weer buiten op het dek eten en als we klaar zijn, zijn we ook weer terug in de haven. Een busje met een Vietnamese Max Verstappen brengt ons weer terug naar Hanoi. Onderweg hebben we nog een korte stop bij een waterpoppenshow in een traditioneel dorpje. De terugrit duurt lang zeker als blijkt dat we een lekke band hebben. Gelukkig weet Max waar de reserveband ligt.
Voor de derde keer hebben we een ( andere) kamer in het Golden Lotus. 'S avonds eten we weer in het kleine restaurantje naast het hotel.