Beijing deel. 2 - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Kees Konings - WaarBenJij.nu Beijing deel. 2 - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Kees Konings - WaarBenJij.nu

Beijing deel. 2

Blijf op de hoogte en volg Kees

28 Juli 2015 | Vietnam, Xóm Pho

Beijing deel 2
Nadat we 's avonds nog naar een Chinese acrobaten show zijn geweest, is het hoog tijd om een beetje bij te slapen. De show was geweldig, een meisje dat net zo goed voor als achterover kon buigen, 6 motoren die elkaar kruisen in een grote ijzeren bal, fietsacts enz. en dat allemaal in een mooi geregisseerde show.
We ontmoeten ook nog Schotten, die met de trein vanuit Parijs gekomen zijn en op weg zijn naar Tibet. Dat is pas echt Peking Express.
Al heel vroeg loopt de wekker af, want om half acht worden we opgehaald om naar "de muur" te gaan. Na een stevig ontbijt rijden we om half acht, bij het hotel weg. Het is al redelijk druk, maar gelukkig zijn de straten breed. Het is echt opvallend dat hier geen oude auto's rondrijden. Alleen oude vrachtauto's buiten Beijing. Maar de duurdere Europesche modellen zijn erg populair.
Het is twee uur rijden naar Badaling, waar we over deel van de muur gaan wandelen. Het is er vreselijk druk. Gelukkig kunnen we twee kanten op en we besluiten de moeilijkste kant op te gaan. In de hoop dat de meeste mensen zullen kiezen voor de gemakkelijkste kant. Dat blijkt inderdaad zo te zijn, maar we hebben geen rekening gehouden met de temperatuur. Want hoewel het bewolkt is, is het wel 37 gr. C.
Na een km te hebben geklommen zijn we kletsnat van het zweet. De muur loopt over de toppen van de bergen, maar ook door de dalen. Het gevolg is dat er hele steile stukken zijn. En als het heel steil is zijn er trappen. De ene tree is 60 cm en de volgende 20 cm en dat bv driehonderd treden achter elkaar.
Alles bij elkaar doen we 1 km heen en ook weer terug en wat zojuist omhoog ging, gaat nu omlaag. Redelijk vermoeiend allemaal.
Weer terug bij het begin nemen we de shuttle bus terug naar het parkeerterrein. Heerlijk weer in een volgepakte busDaarna rijden we naar Mutianyu, om een ander deel van de muur te bekijken en natuurlijk om er over heen te wandelen.
Het is weer bijna twee uur rijden. We rijden over het platteland, met veel fruitbomen en kleine dorpjes. Het is hier duidelijk minder schoon dan in de grote stad.
Na een heerlijke maaltijd, weer vegetarisch, we gaan geen katten, honden of krekels eten, gaan we weer op pad.
Hier is het een stuk rustiger. We nemen de kabelbaan naar boven, zodat we langer op de muur kunnen zijn.
Het is hier zo rustig, dat je soms helemaal alleen bent en mooie foto's kunt maken. De muur is hier mooier met minder slechte stukken, maar net zo steil als in de ochtend. Dus weer flink zweten dus.
Maar gelukkig hoeven we niet de hele muur over, hij is trouwens meer dan 10000km lang. Maar ja ze hebben er dan ook lang over mogen doen om hem te bouwen, meer dan 2000 jaar.
Op de weg terug bezoeken we nog een oud traditioneel theehuis, waar we uitleg krijgen over hoe je thee zou moeten zetten. Best omslachtig maar wel leuk.
Terug bij het hotel maken we alles weer in orde voor morgen. Eerst nog naar de Drumtower en Hutong, en daarna op naar Hanoi!!