Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Kees Konings - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Kees Konings - WaarBenJij.nu

Beijing

Blijf op de hoogte en volg Kees

26 Juli 2015 | China, Peking

Vrijdag 24 juli 2916
Gisteren zijn we eigenlijk al vertrokken. Koen heeft ons naar het station in Bergen op Zoom gebracht en zijn we met de trein naar Den Haag gereden. Bij het sta toon van
Laan van Noi heeft Veerle ons opgehaald.
Nog even snel boodschappen gedaan en toen hebben we bij Veerle heerlijk mosselen gegeten. De rest van de avond hebben we gezellig bij Veerle nog wat gekletst en daarna op tijd naar bed.
Vrijdag op tijd eruit en na een lekker ontbijt zijn we op tijd op weggegaan naar Schiphol. Dat ging echter ander dan we verwacht hadden, eerst bleek de weg afgesloten, daarna kwamen we in de file en tenslotte hebben we in Leiden de trein naar Schiphol genomen. Ondanks al dit gesukkel, kwamen we toch op tijd op Schiphol aan om in te checken. We konden echter geen bakje koffie meer drinken en moesten al snel afscheid nemen van Veerle.
We waren snel door de douane en hadden een mooi plekje boven in de enorme A380. De reis ging vlot en zonder problemen. Onderweg konden we af en toe eens slapen en voor we het wisten landden we in Beijing. Op het vliegveld hadden we ook snel onze bagage en na een bakje koffie maakten we kennis met onze gids Tracey en de chauffeur. Deze twee staan de volgende vier dagen tot onze beschikking.
Zaterdag 25 juli 2016
Via allerlei snelwegen reden we eerst naar het Zomerpaleis van de oude keizer. Eigenlijk is het zomerpaleis een hele grote tuin met bos en een meer. 's Zomers als het in de Verboden Stad te warm was, woonde de keizer hier. Het paleis is een enorm complex van gebouwen en tuinen met hele oude pijnbomen. Het meer is ook heel groot en het krioelt ervan de bootjes groot en klein. We maken ook een tochtje met een drakenboot. Daarna wandelen we terug naar de uitgang, waar we worden opgewacht door onze chauffeur met de auto. In no time brengt hij ons naar het Olympisch Park. Daar wandelen we rond en bekijken het prachtige Vogelnest, waar bij de olympische spelen van 2008 de opening was.
Het is inmiddels een uur in de middag en bloedheet geworden als de chauffeur ons naar het Holyday Inn Hotel brengt. Voor ons is het echter 6 uur later, dus na een heerlijke douche doen we een lekker dutje.
Enigszins opgeknapt willen we in de buurt van het hotel een wandeling maken, maar we weten natuurlijk de weg niet. Bovendien is er niet veel te beleven. We nemen een taxi naar de grote winkelstraat. Hier is het echt enorm druk. In zijstraten kun je ook echt van alles eten, zoals grote
Kevers van de bbq. Dat doen we dus niet. Ergens in een soort foodcourt eten we bij de Currychamp een soort paste met zeevruchten. Daarna wandelen we nog wat rond en nemen de taxi terug naar het hotel. We moeten op tijd naar bed, want om acht uur worden we al weer opgehaald door onze gids.
Zondag 26 juli 2016
Na bijna 9 uur te hebben geslapen, en een heerlijk ontbijt, worden we om 8 uur opgehaald door onze gids Tracey met onze auto met chauffeur. We worden afgezet bij Tainemen Square. Het plein van de hemelse vrede. Het grootste plein van de wereld. Nadat onze spullen zijn gecontroleerd mogen we het plein op. Het is er echt vreselijk druk. Je kunt hier het Mausoleum van Mao ze Dong bekijken. Er staat een rij van bijna twee km. Het mausoleum staat op het plein, maar het plein wordt omgeven door de oude zuidpoort, het gebouw waar het Chinese congres vergadert, het Chinees nationaal museum en in het noorden de ingang van de Verboden Stad, het oude paleis waar de Chinese Keizers woonden.
Als we het plein van de Hemelse Vrede hebben bekeken, gaan we naar de Verboden Stad. Net als het Zomerpaleis is dit weer een enorm complex. Alleen deze keer met heel veel gebouwen, gebouwd volgens de oude Chinese architectuur. Gebouwen voor het "gewone volk' van een verdieping en gebouwen voor de keizer van twee verdiepingen. Alleen tempels hadden drie verdiepingen, want die zijn voor de goden.
Na een indrukwekkend bezoek van de Verboden Stad, brengt de chauffeur ons naar de tempel van de Hemel. In de tijd van de Chinese keizers waren er vier tempels. Een voor de aarde, een voor de hemel, een voor het water en een voor de lucht.
In alles wat je ziet en hoort uit deze tijd gaat het om evenwicht volgens de filosofie van Ying en Yang.
Als ons bezoek erop zit brengt de chauffeur ons weer terug naar een noodle restaurant vlak bij het hotel. We eten er heerlijke vegetarische noodles.
Tracey brengt ons weer naar het hotel waar we douchen, schone kleren aandoen, het reisverslag bijwerken en de was verzamelen om te laten wassen.

• 26 Juli 2015 - 20:24

Monique:

wat leuk om hier jullie grote reis te kunnen volgen. Ben heel benieuwd naar het vervolg. Heb 1 vraag: onze nicht zei altijd over China
    dat chinezen stinken. Klopt dat?